Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Šachový kroužek

Pondělí 13.00 - 14.00
pro žáky: 2.tř. - 5.tř.

 

Šachy onlione

- standard (úroveň podle vaší síly :-))

- hrát proti počítači (zkušenější i proti kamarádovi - nutná znalost informatiky)

- volíš začínat bílými nebo černými

- odveta znamená výměna barev figur

 

Základní pokyny a tahy:

prázdná šachovnice - vpravo dole bílé polezákladní postaveníz pozice černéhopohyb věžepohyb střelcepohyb dámypohyb koněpohyb pěšcebraní mimochodempohyb králerošádapatmatoznačení figurjak zabránit bílé dámě v šachuodtažný šach pomocí koněodtažný šach pomocí střelce

Šustr mat neboli Mat bláznů (mat ve dvou tazích černého)

mat bláznů

Základní pokyny a tahy - online

Bílý dá mat jedním tahem

1    2    3    4    5    6    7    8    9    10

Černý dá mat jedním tahem

1    2    3    4    5    6    7    8    9    10

 

Hodnota figur:

a

 

Hry na šachovnici

01_koněm všechny pěšce a nakonec věž

02_bílou věží pěšce-jezdce a střelce-věže-dámu-a dát šach

03_dámou postupně pěšce - nakonec koně

03_řešení

04_umísti bílou věž, aby byl mat

04_řešení

05_umísti bílého krále aby byl mat

05_řešení

06_dát 3.tahem šach

06_řešení

07_dát 3. tahem šach

07_řešení

08_najdi pat

09_kolik možných tahů

10_sáhneš-táhneš: sáhneš-li na krále nastane mat

11_sáhneš-táhneš: sáhneš-li na věž při rošádě musíš s ní hrát, kůň pak odtažným šachem bere dámu

12_pěšcová koncovka

13_remíza bílého

14_mat 6.tahem

14_řešení

15_mat - 45 možností

15_řešení

16_bílý 1. tahem mat

17_bílý 2. tahem mat

18_mat 1.tahem bílého

19_vezmi bílou věží černého krále, nesmíš nic brát ani vstoupit na ohrožené pole

20_bludiště: dáma vezme černého koně (nesmí nic brát a vstupovat na ohrožené pole)

21_jezdcova procházka přes všechny pole - žetony si označ pole, na kterých jsi už byl, nesmíš se vracet na pole, kterým jsi už prošel

22_nastav 8 dam tak, aby se vzájemně neohrožovali

23_solitaire - musí zbýt jen jedna figura

24_solitaire 2

25_pěšci proti figurám

26_přepadové šachy

27_dáma proti 10 pěšcům

28_opevněné šachy

29_závod králů na 8. řadu - který král dosáhne dřív 8. řady při dodržování šachových pravidel, vyhrál

30_obrana před šachem

31_věčný šach

32_bílý na tahu

Nejlepší šachová zahájení pro začátečníky

 

Šachová notace neboli šachový zápis

 

Dáma

postavení figur

  1. hru začíná 8 pěšců na tmavých polích ve dvou řadách (někdy i varianta 12)
  2. existují pouze 2 typy figur: pěšci a dámy
  3. pěšec se pohybuje jen dopředu o jedno pole na volné pole
  4. dáma se pohybuje dopředu dozadu i o více polí naráz
  5. dáma vznikne dosažením 1. řádku soupeře (8 nebo 1)
  6. brání neboli skákání je povinné
  7. dáma i pěšec bere pouze tehdy, je-li za soupeřovou figurou volné pole
  8. pěšec se musí nacházet těsně u soupeřovy figury, dáma nemusí
  9. pokud se nabízí i vícenásobné skákání, musí se dokončit
  10. při braní má dáma vždy přednost před pěšcem
  11. pokud zapomeneš skočit, soupeř ti figuru odebere a je na tahu
  12. prohrává ten, kdo nemá žádnou figuru nebo ji má zablokovanou