Obsah
Šachový kroužek
Pondělí 13.00 - 14.00
pro žáky: 2.tř. - 5.tř.
- standard (úroveň podle vaší síly :-))
- hrát proti počítači (zkušenější i proti kamarádovi - nutná znalost informatiky)
- volíš začínat bílými nebo černými
- odveta znamená výměna barev figur
Základní pokyny a tahy:
Šustr mat neboli Mat bláznů (mat ve dvou tazích černého)
Základní pokyny a tahy - online
Bílý dá mat jedním tahem
Černý dá mat jedním tahem
Hodnota figur:
Hry na šachovnici
01_koněm všechny pěšce a nakonec věž
02_bílou věží pěšce-jezdce a střelce-věže-dámu-a dát šach
03_dámou postupně pěšce - nakonec koně
04_umísti bílou věž, aby byl mat
05_umísti bílého krále aby byl mat
10_sáhneš-táhneš: sáhneš-li na krále nastane mat
11_sáhneš-táhneš: sáhneš-li na věž při rošádě musíš s ní hrát, kůň pak odtažným šachem bere dámu
19_vezmi bílou věží černého krále, nesmíš nic brát ani vstoupit na ohrožené pole
20_bludiště: dáma vezme černého koně (nesmí nic brát a vstupovat na ohrožené pole)
22_nastav 8 dam tak, aby se vzájemně neohrožovali
23_solitaire - musí zbýt jen jedna figura
Nejlepší šachová zahájení pro začátečníky
Šachová notace neboli šachový zápis
Dáma
- hru začíná 8 pěšců na tmavých polích ve dvou řadách (někdy i varianta 12)
- existují pouze 2 typy figur: pěšci a dámy
- pěšec se pohybuje jen dopředu o jedno pole na volné pole
- dáma se pohybuje dopředu i dozadu i o více polí naráz
- dáma vznikne dosažením 1. řádku soupeře (8 nebo 1)
- brání neboli skákání je povinné
- dáma i pěšec bere pouze tehdy, je-li za soupeřovou figurou volné pole
- pěšec se musí nacházet těsně u soupeřovy figury, dáma nemusí
- pokud se nabízí i vícenásobné skákání, musí se dokončit
- při braní má dáma vždy přednost před pěšcem
- pokud zapomeneš skočit, soupeř ti figuru odebere a je na tahu
- prohrává ten, kdo nemá žádnou figuru nebo ji má zablokovanou